...:SATU HATI:...

MY FROFIL

Jumaat, 12 Februari 2010

BINGKISAN RINDU...

HADITS:DALIL HARAM DAN HALAL TELAH JELAS..

Dari Abu Abdullah an-Nu'maan bin Basyiir radhiallahuanhu dia berkata:" Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:"Sesungguhnya yang halal itu adalah jelas dan yang haram itupun jelas dan diantara kedua-duanya terdapat perkara-perkara yang syubhat( samar-samar )ramai dari kalangan manusia tidak mengetahuinya. Sesiapa yang menjaga diri daripada perkara syubhat, maka dia telah membersihkan agama dan kehormatannya. Dan sesiapa yang terjatuh ke dalam perkara-perkara syubhat , dia akan jatuh ke dalam perkara haram.
Seperti pengembala yang mengembala di sekitar kawasan larangan, dibimbangi gembalaannya akan meragut makanan di dalamnya. Ketahuilah bahawa sesungguhnya bagi setiap raja itu ada kawasan larangan dan kawasan larangan Allah ialah perkara-perkara yang diharamkan-Nya.
Ketahuilah bahawa di dalam jasad manusia ada seketul daging ,apabila ia baik, maka baiklah jasad seluruhnya. Apabila ia rosak , maka rosaklah jasad seluruhnya, ketahuilah bahawa seketul daging itu adalah hati". (Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim).




















HARAMKAH










Tiada ulasan:

Catat Ulasan